Zenový kruh

naše první fórum... :-)

Zenový kruh

Příspěvekod armin » sob 25. lis 2023 13:18:29

Tohle moje oblíbené si sem stěhuji aby se to neztratilo.

Jednoho večera mistr Seung Sahn přednesl v Providence tento výklad Dharmy:

"Co to je zen? Zen je pochopením sebe sama. Co jsem?

Objasním zen na příkladu kruhu..Máme na něm pět bodů. 0°, 90°, 180, 270° a 360° totožný s bodem 0°.

Zenový kruh
Začněme v oblasti od 0° do 90°. Je to sféra myšlení a lpění. Myšlení je touhou a touha je utrpením. Vše je zde rozděleno na protiklady: dobro a zlo, krása a ošklivost, mé a tvé. Máme rádi tohle, nemáme rádi tamto. Snažíme se být šťastní a vyhnout se utrpení. A proto je zde život utrpením a utrpení je životem. Pod 90° je tedy oblast lpění na názvu a formě.

Nad 90° je oblast vědomí neboli karmického já. Zde je lpění na myšlení. Než jste se narodili, byli jste nulou, teď jste jednotkou. Pak umřete a zase budete nulou. Tak nula se rovná jednotce a jednotka se rovná nule. Vše je zde totožné, protože vše pochází ze stejné substance. Vše má název a formu, ale formy a názvy všech věcí vyšly z prázdnoty a do prázdnoty se zase vrátí. Stále je zde myšlení.

V bodě 180° už není vůbec žádné myšlení. Je to zážitek pravé prázdnoty. Před myšlením nejsou už ani slova ani řeč. Stejně tak tam nejsou ani žádné hory, řeky, Bůh, Buddha, prostě nic. Je jenom..." V tom okamžiku son-sa udeřil do stolu."

Dále je oblast do 270°, která je sférou magie a zázraků. Tady je úplná svoboda bez překážek v prostoru a čase. To se nazývá živým myšlením. Své tělo mohu proměnit v hada. Mohu plout na obláčku do Západního ráje. Mohu kráčet po vodě. Chci-li život, mám život. Chci-li smrt, mám smrt. Tady socha může plakat; země není tmavá ani světlá; strom nemá kořeny; v údolí se neozývá ozvěna.

Zůstaneme-li v bodě 180°, ulpíme na prázdnotě. Zůstaneme-li v bodě 270°, ulpíme na svobodě.

V bodě 360° jsou všechny věci právě takové, jaké jsou, pravda je právě jako toto. Jako toto znamená, že zde už není žádné lpění na ničem. Tento bod je totožný s bodem nula. Vracíme se tam, kde jsme začínali a kde jsme od začátku stále byli. Jediný rozdíl je v tom, že v nulovém bodě je ulpívající myšlení, zatímco v bodě 360° myšlení na ničem neulpívá.

Řídíte například auto a máte něčím zaujaté myšlení. Vaše mysl bude obrácena jinam, a tak se stane, že nezastavíte na červenou. Neulpívající myšlení znamená, že vaše mysl je stále čistá. Když řídíte, nemyslíte, ale prostě řídíte. Pravda je právě taková. Červená znamená stop, zelená znamená jeď. To je intuitivní jednání. Intuitivní jednání je jednání bez jakékoliv touhy nebo lpění. Mysl je jako čisté zrcadlo, odráží vše takové, jaké to je. Objeví se červená, zrcadlo je červené. Objeví se žlutá, zrcadlo,je žluté. Takto žije bódhisattva. Nemá už žádné osobní tužby. Jeho jednání slouží všem.

0° je malé já, 90° je karmické já, 180° je žádné já, 270° je svobodné já, 360° je velké já. Velké já je nekonečným časem a prostorem, a tedy nemá život ani smrt. Tady toužím jen po tom, abych zachránil všechny bytosti. Když jsou lidé šťastní, jsem i já šťastný. Jsou-li smutní, jsem i já smutný.

Zen je dosažením 360°. Když dosáhneš 360°, všechny ostatní body na kruhu zaniknou. Kruh je jen dobrým příkladem zenového učení. Ve skutečnosti není žádný kruh. Pouze ho užíváme, abychom zjednodušili myšlení a poznali, nakolik žák pochopil."

Son-sa pak zvedl knížku a pero a zeptal se: "Jsou tato knížka a toto pero totožné, nebo se liší? V bodě 0° se liší. V bodě 90°, v němž je vše v jednotě, je knížka perem a pero knížkou. V bodě 180° zaniká veškeré myšlení, nejsou tady slova ani řeč. Zde odpověď zní..." Son-sa udeřil do stolu. "V bodě 270°, kde panuje absolutní svoboda, by odpověď mohla třeba znít: Knížka se zlobí a pero se směje. V bodě 360° je pravda právě taková, jaká je. Když přichází jaro, tráva roste sama. Uvnitř je světlo, venku je tma, 3 x 3 = 9. Všechno je takové, jaké je. A tady odpověď zní: Knížka je knížkou a pero je perem.

V každém bodě je tedy odpověď jiná. Která je tou nejsprávnější? Rozumíte?

A tady je pro vás odpověď: Všechny jsou špatné.

Proč?"

Po chvíli son-sa vykřikl: "KHÁÁC!" a pak řekl: "Knížka je modrá a pero je žluté. Jestliže to pochopíte, pochopíte sebe sama.

Ale jestliže pochopíte sebe sama, udeřím vás třicetkrát. A jestliže se nepochopíte, udeřím vás také třicetkrát.

Proč?"

Nastalo ticho a pak son-sa řekl: "Dnes je věru chladno."
Uživatelský avatar
armin
 
Příspěvky: 3229
Registrován: sob 01. čer 2019 8:11:46

Re: Zenový kruh

Příspěvekod Pedrito » sob 25. lis 2023 13:31:09

Jo to byly časy... :fish:
Uživatelský avatar
Pedrito
 
Příspěvky: 839
Registrován: stř 06. led 2021 6:56:50

Gut animace

Příspěvekod Pedrito » čtv 07. pro 2023 15:14:32

Uživatelský avatar
Pedrito
 
Příspěvky: 839
Registrován: stř 06. led 2021 6:56:50

Re: Zenový kruh

Příspěvekod armin » stř 27. lis 2024 11:26:21

Deset bran – Brána desátá

Myš žere kočičí žrádlo

Deset slavných koánů, Deset bran na cestě k osvícení, Deset bran k pochopení zenu. Deset bran korejského Zenového Mistra Seung Sahna (Soen Sa Nima).

Do současnosti se dochovalo na 1750 tradičních koánů. Seung Sahn z nich vybral deset, nazval je „Deset bran“, a studenti jimi musejí při své zenové praxi projít.

Tento nepravidelný seriál nás těmito koány postupně provedl, a občas je obohatil o komentáře dalších velkých Mistrů a učitelů, dávných i současných. Kruh se uzavírá, dnes se před námi otevírá poslední – desátá brána:

„Myš žere kočičí žrádlo, ale kočičí miska je rozbitá.“

Co to znamená?
Mistr Seung Sahn píše:

Co to znamená? Možná že rozumíte, ale porozumění vám nepomuže! Musíte toho dosáhnout, pak se tento kong-an stane vaším. Je to kong-an „je právě tak, jak je“ subjektu.*

Myš, kočičí žrádlo, miska, rozbitá – čtyři věci. Ale všechny vedou k jednomu bodu. Příklad: Někdy se vaše břicho necítí zrovna nejlíp, dali byste si zmrzlinu. Zjistíte: „Fajn, mám čtvrťák – můžu si dát zmrzlinu.“ Postavíte se do řady a koupíte si zmrzlinu za 25 centů. Sníte ji a máte velmi příjemný pocit! Skvělé! Takže čtvrťák je 25 centů a za něj je zmrzlina; zmrzlina je pryč. Potom – skvělé. Takže čtvrťák se mění, mění, mění – skvělé. Myš, kočičí žrádlo, miska kočky, rozbitá, co pak?Všichni jsou velmi chytří. Velmi chytří znamená, že nerozumějí. Musíte být hloupí – pak můžete dosáhnout smyslu tohoto kong-anu. Tento kong-an je velmi snadný, příliš jednoduchý. Vidíte vlastní nos? Ano, vidím ho. Vidíte své oči? Nejde to! Chcete-li uvidět vlastní oči, musíte odložit mysl chci-vidět. Potom můžete dosáhnout svých očí.

Je to stejné, jako když chcete rozumět vlastní mysli – je to nemožné. Musíte vlastní mysli dosáhnout. Někdo může říct: „Já už jsem dosáhl své mysli.“ To není možné – to je šílené! To je chytrá mysl. Stát se hloupým, znamená mít prostou mysl. Z mysli, která přemýšlí, se stane mysl nevím, stane se prostou. Hloupí lidé TO prostě DĚLAJÍ! Chytrá mysl neustále posuzuje, posuzuje, posuzuje nebo se něčeho drží, je k něčemu připoutaná. Chcete-li porozumět tomuto kong-anu, musíte se stát hloupými.


Dodatek:

Tento koan dostal Mistr Seung Sahn od svého učitele, Mistra Ko Bonga, když předtím vyřešil všechny koany, které od něho dostal. Na otázku, „co to znamená“ odpověděl: Nebe je modré, tráva je zelená. Ko Bong ale tuhle odpověď odmítl. Seung Sahn se rozčílil: „Tři mistři potvrdili mé osvícení a všechny ostatní koany jsem rozluštil, jak to, že moje odpověď není správná!“ Ko Bong ale stále trval na své otázce: Co to znamená?

Dalších padesát minut seděli naproti sobě jako dva kocouři a mračili se na sebe navzájem. Ticho bylo elektrizující. Nakonec Seung Sahn našel správnou odpověď a když jí mistrovi řekl, ten ho objal a řekl „Ty jsi květ, a já jsem včela“. V lednu 1949 Seung Sahn obdržel od Mistra Ko Bonga potvrzení, že smí vyučovat (bylo to jediné potvrzení, které Ko Bong udělil) a stal se tak 78. patriarchou.

Seung Sahn. k tomu sám podotýká: Nalézt dobrou odpověď na „myší“ koan není tak důležité, jako udržet si hledající mysl „nevím“. To je ten pravý poklad. Jestliže si ji ale podržíš jen pro sebe, stane se „touhou“. Musíš se o ni podělit s ostatními, abys jim pomohl. Proto používáme koany a rozhovory a proto musíme dosáhnout osvícení.

________________

*Pozn.: Existují čtyři druhy kong-anu „Je tak, jak je“.

„Bez je tak, jak je“. Skutečná prázdnota. Ticho. Úplná nehybnost.
„Splynutí s je tak, jak je“. Pravá přirozenost. Výkřik „KATZ!“ Úder atd.
„Je pouze tak, jak je“. Význam je pravda. Když přijde jaro, roste tráva sama od sebe. 3 x 3 = 9 atd.
„Je právě tak, jak je“. Jednání je pravda. Jdi se napít čaje, umyj si misky atd.
Příklad: Tady je zvon. Řekneš-li, že je to zvon, jsi připoutaný ke jménu a formě. Řekneš-li, že to zvon není, jsi připoutaný k prázdnotě. Je to zvon, nebo není? Co uděláš? Takže odpověď „bez tak, jak je“ je ticho. Zakřičíš-li KATZ! Nebo udeříš do podlahy, je to odpověď „splynutí s tak, jak je“. Jestliže řekneš: „Nebe je modré, strom je zelený,“ nebo: „Zvon je zlatý,“ je to „pouze tak, jak je“. Co je „právě tak, jak je“? Uchop zvon a zazvoň.

Jsou dva druhy kong-anu „je právě tak, jak je“, subjektu a objektu. „Je právě tak, jak je“ subjektu znamená, že když máš hlad, tak co? Jez! „Je právě tak, jak je“ objektu znamená, že když má hlad někdo jiný, tak co? Dej mu najíst!

https://uemy.cz/stesti/deset-bran-brana-desata/
Uživatelský avatar
armin
 
Příspěvky: 3229
Registrován: sob 01. čer 2019 8:11:46


Zpět na Všechno možný

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 17 návštevníků

cron