Politika je vážná věc, kurňa fix!

naše první fórum... :-)

Re: Politika je vážná věc, kurňa fix!

Příspěvekod Jana » pát 17. pro 2021 13:15:53

vostalpetr píše:
takže je mu jedno jestli má či nemá candáta k obědu,

pokud není k dispozici, klidně opustí myšlenku na candáta...

Ale jinak si klidně candáta dá, pokud je k dispozici a napadlo jej to......


Ano, klidně i ohřívaný guláš, a je jedno, jestli jsou nebo nejsou Vánoce.
Jana
 
Příspěvky: 687
Registrován: pát 08. úno 2019 7:25:47

Re: Politika je vážná věc, kurňa fix!

Příspěvekod Jana » pát 17. pro 2021 13:18:46

vostalpetr píše:
Odtud šla do adoptivní rodiny, ale ta ji po pár měsících vrátila, že je nezvladatelná.


No nechápu co by mělo bejt jinak než to píšu,

prostě pro láskoserky je nezvladatelná, protže akoráte voblbují děti láskou ale svobodu jim nedají a pak se diví že jim děti tu jejich lásku nežerou,

pak jdou ti děti vcelku přirozeně do vzdoru...


Ona byla v nejútlejším dětství láskou nedotčená. Každý se jí zbavoval. Měla tudíž, podle tebe, svobodu, nikdo ji láskou nevoblboval, nikomu za to nestála. Nicméně její tendence byly už v nejútlejším věku sebevražedné.
Jana
 
Příspěvky: 687
Registrován: pát 08. úno 2019 7:25:47

Re: Politika je vážná věc, kurňa fix!

Příspěvekod Jana » pát 17. pro 2021 13:35:08

Řekla bych, že její sebevražednost a debedestruktivnost zmizela tím, že sama pro sebe objevila to, co přesahuje to nedokonalé lidské vztahové, co se obecně nazývá láskou.
Jana
 
Příspěvky: 687
Registrován: pát 08. úno 2019 7:25:47

Re: Politika je vážná věc, kurňa fix!

Příspěvekod Trini » pát 17. pro 2021 13:48:08

vostalpetr píše:
Nejspíš nemáš žádnou zkušenost s citově deprivovaným dítětem, které svým traumatizujícím startem do života přišlo o veškerou bazální důvěru. Dává přednost všemu, co se nesmí


No to dá rozum, tady ti ale rozhodně pindy vo nějaký lásce nepomůžou,

cukříky a biče rozhodně nebudou zabírat,

jasně ti říkám že musíš s tím dítětem jít třeba i do toho jeho vzdoru,

a ne do něj srát nákou představu lásky....


Problém je, když se dětem říká, že se něco nesmí. Tedy autoritativní výchova. Dítě pak obvykle chce testovat hranice.
Lepší je říct, že je to pro dítě nebezpečné a vysvětlit následky - s tím že by máma a táta byli moc smutní, kdyby dítě mělo bolest, že by také citili jeho bolest.

Mně se osvědčilo dávat dětem co nejméně zákazů. Sakra, zakazovala jsem vůbec něco? :nevim: :mrgreen: A netrestat. Jak se musí trestat, tak už výchova selhala.
Uživatelský avatar
Trini
 
Příspěvky: 2912
Registrován: čtv 29. říj 2020 16:01:12

Re: Politika je vážná věc, kurňa fix!

Příspěvekod salmo1cz » pát 17. pro 2021 14:58:14

Je to záměr a řetězová reakce tento záměr sleduje.Proto to má můj respekt a obdiv.Moje Dharma je moje zpětná vazba a nikdy to nebude jinak jakože já jsem já.
Všechny mraky jsou rozehnány.
Viveka khyati...Para Vairagya
salmo1cz
 
Příspěvky: 974
Registrován: sob 16. led 2021 14:09:30

Re: Politika je vážná věc, kurňa fix!

Příspěvekod vostalpetr » pát 17. pro 2021 15:04:39

Nechame si smysly sebrat tu konzistenci, jednotu...


To mě vůbec netrápí,

podle mě je ego docela harmonickou záležitostí již samo o sobě,

takže mně nestraší v hlavě nějaké spojování či naopak nějaká iluze oddělenosti,

nepochybně je ego tedy poněkud zahuštěnější či temnější energie než to Já,

ale velkou výhodou je jeho akčnost a prožívání dobrého i zlého...

Prostě je to pohyb a proměnlivost na rozdíl od nějaké věčnosti a neměnnosti,

a pohyb je to co nás láká, na pohyb se totiž dají nalákat i kojenci, pohyb je to co je atraktivní...
Uživatelský avatar
vostalpetr
 
Příspěvky: 5117
Registrován: úte 08. pro 2015 23:39:45

Re: Politika je vážná věc, kurňa fix!

Příspěvekod vostalpetr » pát 17. pro 2021 16:00:46

S kolektivní karmou je to těžký,

sice tě může napadnout spousta věcí co jakože s tím dělat,

ale myslím si že všechny ty nápady jsou špatný, protože je těžké někoho vymotat z jeho ztotožnění které mu poskytuje pocit štěstí a jistoty,

a na druhou stranu všichni ti neštastní a trpící které naháněl Ježíš se neuměj vyvlíct z něštěstí jinak, než skrze koncentrace...

Je těžké naučit staré psy novým kouskům,

určitou naději bych viděl leda tak ve zcela jiným způsobu výchovy dětí a školství

(taknějak jako to měl Mojžíš s těmi otroky které vyvedl z egypta a kterým se furt stýskalo po otroctví, takže musel počkat až tadle generace vymře)


Ale jinak nevím, jsem jen ego a wu wei mně není dostupný takže, jen mohu ukazovat tím směrem a jít stále v kruhu bláznovství...
Uživatelský avatar
vostalpetr
 
Příspěvky: 5117
Registrován: úte 08. pro 2015 23:39:45

Re: Politika je vážná věc, kurňa fix!

Příspěvekod Réza » pát 17. pro 2021 18:35:19

vostalpetr píše:
Nechame si smysly sebrat tu konzistenci, jednotu...


To mě vůbec netrápí,

podle mě je ego docela harmonickou záležitostí již samo o sobě,

takže mně nestraší v hlavě nějaké spojování či naopak nějaká iluze oddělenosti,

nepochybně je ego tedy poněkud zahuštěnější či temnější energie než to Já,

ale velkou výhodou je jeho akčnost a prožívání dobrého i zlého...

Prostě je to pohyb a proměnlivost na rozdíl od nějaké věčnosti a neměnnosti,

a pohyb je to co nás láká, na pohyb se totiž dají nalákat i kojenci, pohyb je to co je atraktivní...


Když to vezmeš tak, že obojí spojování, nebo rozpoznávání oddělenosti jsou taky je "výmysly" v projeveném světě. Které nijak Já neruší, neposouvají ho, nemění ho, vlastně se ho nedotýkají. Na druhou stranu může (nemusí) být vnímáno, že právě to neměnné Já je zdrojem a prostředím pro tyto "výmysly". Bez něj by to nebylo možné. Je to vlastně dílem Já, i když proceděno spoustou zhuštěných eg, stále je to dílem Já. A je jeho dílem taky to, že v některé své zhuštění individuální formě se tento fakt oslavuje v jiné zatracuje nebo ignoruje.
:tralala:
Uživatelský avatar
Réza
 
Příspěvky: 134
Registrován: pon 08. lis 2021 16:05:39

Re: Politika je vážná věc, kurňa fix!

Příspěvekod salmo1cz » pát 17. pro 2021 18:53:53

Tak to je bohužel obráceně, protože díky smyslům tu jednotu naopak vnímáme. A proto centra smyslů obklopují centrum intuice.
Voní jak chutná.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... O4Xn_kY3J2
Viveka khyati...Para Vairagya
salmo1cz
 
Příspěvky: 974
Registrován: sob 16. led 2021 14:09:30

Re: Politika je vážná věc, kurňa fix!

Příspěvekod Trini » pát 17. pro 2021 20:14:43

Pedrito píše:A dopuručit, né nutit


Ale, Pedrito, doporučuj jen, když od tebe nějaké doporučení budu chtít mít. Jinak je to vnucování. Já ti taky nedoporučuju, aby sis přestal brát za vzor armina. To je fakt tvoje věc a to respektuju.
Uživatelský avatar
Trini
 
Příspěvky: 2912
Registrován: čtv 29. říj 2020 16:01:12

Re: Politika je vážná věc, kurňa fix!

Příspěvekod Réza » pát 17. pro 2021 20:24:37

salmo1cz píše:Tak to je bohužel obráceně, protože díky smyslům tu jednotu naopak vnímáme. A proto centra smyslů obklopují centrum intuice.
Voní jak chutná.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... O4Xn_kY3J2


No jestli to byla reakce na mé psaní. Tak si nemyslím, že se to vylučuje. Až vůbec ne "bohužel".
My individuality vnímáme díky smyslům - no neřekla bych jednotu, ale - obraz/odraz jednoty. A díky tomu Jednota, tak to skrze individuality vnímá sama sebe.
No, jak to píšu musela jsem se sama opravit. Možná fakt tvrdím opak. Myslím, že jednotu jako takovou - čirou, bez pohybu - vnímat nelze. Co je vnímáno je Jednota v projevu, v pohybu, v prostoru a čase. Tedy to, co jsem nazvala odrazem.
Uživatelský avatar
Réza
 
Příspěvky: 134
Registrován: pon 08. lis 2021 16:05:39

Re: Politika je vážná věc, kurňa fix!

Příspěvekod Trini » pát 17. pro 2021 20:48:52

Pedrito píše: Dokonce ani doporučil, ani bych si to k tobě netrouf.


No, vidiš, tak je to správný. Tak se toho drž. :mrk:
Uživatelský avatar
Trini
 
Příspěvky: 2912
Registrován: čtv 29. říj 2020 16:01:12

Re: Politika je vážná věc, kurňa fix!

Příspěvekod vostalpetr » pát 17. pro 2021 21:03:38

:bumpc: :bumpc: :bumpc:
Uživatelský avatar
vostalpetr
 
Příspěvky: 5117
Registrován: úte 08. pro 2015 23:39:45

Re: Politika je vážná věc, kurňa fix!

Příspěvekod vostalpetr » pát 17. pro 2021 21:11:17

Hela ty šmudlo, co máš s tím Mrdoslavem,

vždyt tady mává leda tak posledním pozorovatelem na jehož podkladě pak tvrdí že on tady žádný hovna nesere protože on to pouze pozoruje,

a druhé pak obvinuje z negativních emocí, když jej za ty hovna někdo pošle do prdele,

jakoby snad byl nějakej problém pozorovat jak jsem jej poslal do prdele...

Vždyt von je snad ještě větší hovnoser než ta Jana, jelikož ta se voblbuje pouze jednou věcí (štěstím) zato Mrdoslav má věci dvě...
Uživatelský avatar
vostalpetr
 
Příspěvky: 5117
Registrován: úte 08. pro 2015 23:39:45

Re: Politika je vážná věc, kurňa fix!

Příspěvekod vostalpetr » sob 18. pro 2021 8:02:34

U vás je to prostě souboj, co nebude mít nikdy konce. To je škoda.


Samozřejmě,

mně ale nejde o Miroslava nebo Janu,

ale vo ty pitomostí mistrů které oba nadšeně převzali k sebevoblbování...

Ty mistry už do prdele nemohu poslat, jsou povětšinou pod drnem, navíc by stejně asi neuměli česky...
Uživatelský avatar
vostalpetr
 
Příspěvky: 5117
Registrován: úte 08. pro 2015 23:39:45

Re: Politika je vážná věc, kurňa fix!

Příspěvekod vostalpetr » sob 18. pro 2021 8:05:06

Ale on mi to neoplacel.


To bude tím, že ty většinou píšeš v souladu s mistrama a taky je nekritizuješ jako já,

ale já jim všechny ty pitomosti votáčím a tvrdím že vobráceně je to správně....
Uživatelský avatar
vostalpetr
 
Příspěvky: 5117
Registrován: úte 08. pro 2015 23:39:45

Re: Politika je vážná věc, kurňa fix!

Příspěvekod Alaja » sob 18. pro 2021 8:08:13

:mrgreen:
Uživatelský avatar
Alaja
 
Příspěvky: 3668
Registrován: stř 28. říj 2020 17:23:17

Re: Politika je vážná věc, kurňa fix!

Příspěvekod armin » sob 18. pro 2021 9:32:00

vostalpetr píše:
U vás je to prostě souboj, co nebude mít nikdy konce. To je škoda.


Samozřejmě,

mně ale nejde o Miroslava nebo Janu,

ale vo ty pitomostí mistrů které oba nadšeně převzali k sebevoblbování...



Nevím jak ty, ale já jsem žádné pitomosti mistrů nepřevzal ani se ničím nesebevoblbuju.
Přijde mi že spíš ty jsi nějak sebevoblblej že to takto vidíš a potřebuješ pořád řešit.
Uživatelský avatar
armin
 
Příspěvky: 3229
Registrován: sob 01. čer 2019 8:11:46

Re: Politika je vážná věc, kurňa fix!

Příspěvekod Alaja » sob 18. pro 2021 9:45:58

Buddha

Buddha (v sanskrtu (बुद्ध) a pálí: buddha, v tibetštině: sanggjä (sangs-rgyas), překlad probuzený, osvícený; často se česky píše „Budha“, pak se ale zaměňuje se staroindickým božstvem a názvem planety Merkur) je výraz, který v buddhismu popisuje bytost, která dosáhla dokonalé realizace, tzv. osvícení, a tak definitivně ukončila koloběh neustálého zrozování (samsáry). Plně probuzené bytosti jsou osvobozené od tzv. tří jedů mysli (nevědomost, hněv a chtivost) a od připoutaností (samjódžana) poutajících bytosti v samsáře. Jsou tak osvobozeny od utrpení a neustálého znovuzrozování, plně chápou pravou podstatu bytí (tzv. tři univerzální charakteristiky existence - nestálost, neuspokojivost a bezpodstatnost) a jsou naplněny soucitem ke všem bytostem. Původně se jednalo spíše o titul než o označení jedné konkrétní osoby, avšak slovo buddha je běžně používáno pro označení historického Buddhy, vlastním jménem Siddhártha Gautama. Buddha také tvoří jeden ze tří klenotů. Většina soch ho zobrazuje s protáhlými ušními lalůčky, které symbolizují jeho schopnost dokonalého vnímání (naslouchání).

V českém jazyce je často zvykem psát slovo Buddha s velkým počátečním písmenem, jestliže označuje tzv. historického Buddhu - Siddhárthu Gautama, případně je-li slovem Buddha míněn jeden ze tří klenotů, a s malým počátečním písmenem, jestliže je tímto pojmem označována jakákoli osvícená bytost. V jednotlivých školách je však výraz buddha používán i v jiných významech, následující popis podává stručný výklad těch nejzákladnějších pojetí tohoto pojmu v buddhismu.

Typologie buddhů

Provést obecnou typologii buddhů (tj. plně probuzených bytostí) je obtížné vzhledem k množství buddhistických škol. Přesto z textů jednotlivých škol lze vyvodit níže uvedené základní členění, které vychází z toho, jakým způsobem lze dosáhnout probuzení. Co se týče osvícení - prožitku nirvány, podle starších škol není mezi jednotlivými typy buddhů žádný rozdíl, odlišnosti jsou pouze v okolnostech, za jakých dosáhli osvícení, v nadpřirozených schopnostech a učitelských dovednostech. Avšak podle mahájány a vadžrajány nedosahuje prožitek nirvány šrávaků a pratjéka-buddhů stejné hloubky jako osvícení samjaksam-buddhy.

Následující členění má také význam pro pochopení historického vývoje buddhismu, protože se stalo podkladem pro rozlišování tří druhů duchovních cest - cesta žáka (šrávaky), cesta pratjékabuddhy, cesta bódhisattvy. Zdůraznění cesty bódhisattvy se stalo později předpokladem vzniku Mahajány. Obecně lze říci, že je-li používáno slovo buddha nebo buddhovství, je jím většinou myšlen samjaksam-buddha.

1.Šrávaka-buddha nebo častěji jen šrávaka (v pálí sávaka-buddha nebo sávaka) doslovný překlad probuzený/buddha/-žák/šrávaka/). Šrávaka-buddhové se objevují jen v době, kdy je známé učení nějakého samjaksambuddhy, jelikož sami nejsou schopni objevit cestu vedoucí k osvícení. Na základě instrukcí samjaksambuddhy plně vyhladí nečistoty mysli, realizují tak konečnou pravdu a dosáhnou osvobození od neustálého znovuzrozování (samsáry). V théravádě jsou spíše označování jako arhanté, což je zjednodušení, jelikož arhantem je každá plně probuzená bytost, zbavená všech nečistot mysli. V mahájáně a vadžrajáně jsou často nazýváni jen jako šrávakové (tj. žáci), což má v kontextu textů těchto škol mírně pejorativní nádech. Probuzení žáci v závislosti na zásluhách nasbíraných v předchozích životech ovládají nadpřirozené schopnosti či učitelské dovednosti. Někteří se mohou svou moudrostí nebo nadpřirozenými schopnostmi do určité míry blížit moudrosti a schopnostem samjaksambuddhy, naopak někteří „kromě“ zážitku probuzení nemusí ovládat žádné nadpřirozené schopnosti a ani nemusí být příliš dovední jako učitelé. Je ale nutné si uvědomit, že jejich schopnost vyučovat dharmu je vždy odvozena od samjaksambuddhy. Kdyby neznali jeho učení, nebyli by schopni předávat dharmu ostatním bytostem stejně jako pratjéka-buddhové.

2.Pratjéka-buddha (v pálí paččéka-buddha, tzv. osamělý buddha nebo buddha samotář). Na základě nezměrných zásluh a moudrosti, které nashromáždily v předchozích životech, dosáhnou tyto bytosti osvícení, aniž by následovaly učení nějakého učitele. Objevují se v době, kdy není známa dharma a neobjevil se žádný probuzený učitel (samjaksambuddha), který by dharmu vyučoval. Po svém probuzení žijí tiše v ústraní, aniž by vyučovali a tak si objevenou dharmu nechávají sami pro sebe. Údajně jsou schopní druhým vysvětlit, jakým způsobem žít svatý život, ale nedokáží popsat, jak lze dojít k osvícení. Jsou často přirovnáváni k němému, který by chtěl vyprávět svůj nádherný sen.

3.Samjaksam-buddha (v pálí sammá-sambuddha) podle původního pojetí se jednalo o obyčejného člověka, který byl na základě zásluh nasbíraných v předchozích životech schopen objevit cestu k dosažení probuzení v době, kdy učení (dharma) bylo zapomenuto. Výsledkem obrovského množství nashromážděných zásluh je, že jsou obdařeni vševědoucností a dalšími nadpřirozenými schopnostmi, které nemají šrávakabuddhové a ani pratjékabuddhové. Tyto schopnosti jim napomáhají v jejich učitelském poslání. Všeobjímající soucit k všem bytostem dosahuje u samjaksam-buddhů nezměrné úrovně, jaké nejsou schopni oba předchozí typy buddhů.
Dle nejstarších škol probíhá život každého samjaksambuddhy a jeho cesta k osvícení podle předem daných pravidel. Před dosažením probuzení se samjaksambuddhové nazývají bódhisattvové, což jsou podle původního učení taktéž obyčejné bytosti, které v dávném věku před jiným samjaksambuddhou učinili slib, že jednoho dne uskuteční nejvyšší dokonalé osvícení, aby tak pomohli jiným bytostem najít cestu ke svobodě. Pokaždé, když bódhisattva nahromadí dostatečný počet zásluh, narodí se v nebeském světě zvaném Tušita, kde čeká na příhodnou chvíli, aby se zrodil jako člověk a realizoval tak konečný cíl své cesty. Ve svém posledním lidském zrození má dostatek moudrosti a vytrvalosti k tomu, aby byl schopen realizovat osvícení bez pomoci učitele. Po svém probuzení stráví zbytek života šířením nově objeveného učení. V okamžiku své smrti pak vstoupí do parinirvány. Vstupem do parinirvány je označována smrt každé plně probuzené bytosti, mysl i tělo se rozpadnou, aniž by došlo k novému zrození a je tak plně realizována absolutní pravda (nirvána).

Podle původní tradice poslední bytostí, která dosáhla buddhovství (rozuměj samjaksambuddhovství), je Buddha Šákjamuni, vlastním jménem Siddhárta Gautama. Buddha Šákjamuni však není ani prvním, ani posledním buddhou, předcházelo mu nespočet buddhů, z toho předposledních šest bylo pozemských: 1. Vipašjin (pá Vipassi), 2. Šikin (pá Sikhú), 3. Višvabhú (pá Véssabhú), 4. Krakučhanda (pá Kakusandha), 5. Kónágama, 6. Kášjapa (pá Kassapa). Poslední pozemský buddha, který bude následovat po Šákjamunim, je buddha Maitréja (pá Mettejja). Všichni buddhové tak dohromady společně tvoří jeden spirituální rodokmen.
Novější buddhistické školy se začaly odlišovat nejen ve výčtů pozemských buddhů (buddha Maitréja nebude posledním pozemským buddhou), ale i v názoru na způsob realizace buddhovství (k jeho realizaci nedochází v posledním lidském zrození, ale již dávno předtím), na buddhovu smrt a odchod do parinirvány (buddha ve skutečnosti neodchází do parinirvány) apod.

Transcendentní buddhové

V mahajánovém a vadžrajánovém buddhismu existuje množství tzv. transcendentálních buddhů a bódhisattvů jakožto ztělesnění rozličných stránek buddhovského principu a vládců určité sféry. Jména některých z nich jsou: Vairóčana, Ratnasambhava, Amitábha, Amóghasiddhi, Akšóbhja, Kšitigarbha, Vadžrapáni, Akašagarbha, Avalókitéšvara, Maitréja, Nirvaranaviškambhin, Samantabhadra, Maňdžušrí a další.

Typologie ostatních škol

Théraváda

(termíny uvedeny pouze v pálí) V théravádovém buddhismu je možné v textech najít výše uvedené členění, ale většinou se spíše hovoří o různých druzích probuzení, než o různých druzích buddhů (probuzení žáka - sávaka-bódhi, probuzení osamoceného buddhy - paččéka-bódhi a probuzení nejvyššího dokonalého buddhy - sammásam-bódhi). Samotné označení buddha se obvykle používá pro sammásambuddhu, případně paččékabuddhy. Sávaka-buddhové se často označují jako arahanté, přesněji řečeno jako arahanté v užším slova smyslu, protože arahantem je každá bytost očištěná od nečistot mysli, tedy i sammá-sambuddha a paččéka-buddha.

Mahajána

V pozdějších školách se však pojetí buddhy měnilo. V mahájánových sútrách se začalo objevovat učení o třech tělech (trikája) - tělo vyzáření (skt: nirmanakája, tib: tulku), tělo blaženosti (skt: sambhógakája, tib: longku) a tělo pravdy (skt: dharmakája, tib: čöku). Na základě těchto učení se objevili buddhové dnes často nepřesně označovaní jako transcendentální buddhové či dhjánibuddhové, kteří na základě své realizace a zásluh manifestovali tzv. čisté země, pole vědomí, v nichž je možné se zrodit a dosáhnout tak osvobození. Nejznámější z těchto zemí je Čistá země (tib: Dévačhen) Sukhávatí buddhy Amitábhy. Součástí osvíceného stavu buddhů je tedy i sambhógakája (překl. „tělo blaženosti“), díky které mohou neustále pomáhat všem bytostem. Obdobně jako transcendentální buddhové se začali v mahájáně objevovat i transcendentální bódhisattvové, kteří taktéž vládnou výjimečnými schopnostmi a moudrostí, obdobně jako dhjánibuddhové si udržují tělo blaženosti (sambhógakája) a pomáhají všem bytostem, dokud všechny nedosáhnou konečného osvobození. Dhjánibuddhové a dhjánibódhisattvové jsou považováni za doklad zbožštění Buddhy. V lidových kultech tomu tak do určité míry je. Například kolem čínské Kuan-jin (ženská podoba bódhisattvy Avalókitešváry) se vytvořily kulty podobné křesťanským lidovým kultům spojenými s křesťanskými světci. Avšak v buddhismu se jedná spíše o zosobnění jednotlivých vlastností buddhů, které jsou neoddělitelné od naší mysli a jsou tak dalším nástrojem, který napomáhá dosažení probuzení buddhistickým praktikujícím. Například zmíněný Avalókitéšvára zosobňuje soucit. Jména některých dalších jsou: Vairóčana, Ratnasambhava, Amitábha, Amóghasiddhi, Akšóbhja, Kšitigarbha, Vadžrapáni, Akašagarbha, Avalókitéšvara, Maitréja, Nirvaranaviškambhin, Samantabhadra, Maňdžušrí ((kaja )) atd. Ve výtvarném zobrazení transcendentních buddhů se v průběhu staletí ustálila víceméně jednotná ikonografie.

Vadžrajána

Podstatou vadžrajány je pochopení faktu, že buddha není vnější osobou nebo bohem, ale zrcadlem naší vlastní mysli. Praktikující se zde identifikují s dokonalými vlastnostmi osvícení a rozpoznávají je jako vlastní. Vadžrajána od mahájány převzala učení o třech tělech, taktéž považuje cestu šrávaků a pratjéka buddhů za nižší duchovní cestu. Avšak na rozdíl od mahájány v tantrických školách, vznikajících asi od 6. století a později zahrnutých do vadžrajány, je možné pomocí speciálních metod dosáhnout schopností a moudrosti samjaksambuddhy, tedy osvícení, během jediného života. Není třeba procházet dlouhou a namáhavou cestu bódhisattvy. Za pomoci udržování slibů bódhisattvy, tajných tantrických metod a pod blízkým vedením osvíceného učitele (gurua) lze realizovat probuzení samjaksambuddhy (tedy samjaksambódhi) během relativně krátké doby. Jestliže se tedy používá pojem buddha a buddhovství, odpovídá to vzhledem k moudrosti a schopnostem výše uvedenému samjaksambuddhovi, ale tento cíl byl dosažen odlišnými prostředky. Bytosti, které realizovaly tento cíl a dosáhly nadpřirozených schopností, vševědoucnosti a učitelských dovedností buddhy jsou označovány jako siddhové, případně mahásiddhové (v sanskrtu siddhi, v pálí iddhi je označení pro nadpřirozené schopnosti). Pojem buddha však začal být používán v tantrách vadžrajány i v dalších odlišných významech na základě velmi komplexního učení o:
3 tělech,
5 elementech,
5 agregátech,
4 vědomích,
4 smyslových objektech,
4 smyslech a
4 časech

Zen

V zenovém buddhismu (čínsky čchan, v sanskrtu dhjána) je slovo buddha synonymem pro věčnou, nepředstavitelnou a nadčasovou pravdu, úplnost a absolutní dokonalost, tedy pro nirvánu. Buddhou je také označována i každá probuzená bytost, přičemž není příliš používáno výše zmíněné členění, tzn. že jestliže se v zenu používá pojem buddha jako titul, je jím míněna probuzená bytost bez ohledu na své schopnosti nebo způsob, jakým dosáhla osvícení.

Vedle Buddhy jako historické osobnosti požívají v zenu značné úcty i tzv. patriarchové, mezi nimiž bylo v přímé linii předáváno Buddhovo učení (dharma), dle stoupenců zenu, ve své nejryzejší podobě. Prvním indickým patriarchou byl Mahákášjapa (v pálí Mahá Kassapa), který přijal učení přímo od Buddhy; patriarchou, který přinesl učení zenu do Číny byl Bódhidharma (asi 1. pol. 6. století), posledním, šestým patriarchou byl Chuej-neng (asi 7. století). Je třeba podotknout, že v jednotlivých zenových školách jsou často jako patriarchové označováni zakladatelé těchto škol nebo významní mistři. Nejedná se však o původní „patriarchát“, který v 7. století zanikl.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Buddha

Uživatelský avatar
Alaja
 
Příspěvky: 3668
Registrován: stř 28. říj 2020 17:23:17

Re: Politika je vážná věc, kurňa fix!

Příspěvekod Alaja » sob 18. pro 2021 9:53:04

Takže se konečně dohodněte, kdo z vás se tu cítí být pilným žákem nějakého mistra, osamoceným objevitelem duchovních nauk nebo dokonce samotným osvíceným Buddhou, usilovně učící další a další žáky....

:mrgreen:
Uživatelský avatar
Alaja
 
Příspěvky: 3668
Registrován: stř 28. říj 2020 17:23:17

PředchozíDalší

Zpět na Všechno možný

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 199 návštevníků