od armin » čtv 26. srp 2021 8:16:37
Krishnamurti: Povědomí není závazek k něčemu. Povědomí je pozorování, vnější i vnitřní, ve kterém se směr zastavil. Jste si vědomi, ale to, čeho jste si vědomi, není povzbuzováno ani vyživováno. Povědomí není soustředění na něco. Není to vůle vybírat si, čeho si bude vědoma, a analyzovat ji, aby přinesla určitý výsledek. Když je vědomí záměrně zaměřeno na určitý předmět, jako konflikt, je to působení vůle, což je koncentrace. Když se soustředíte - tj. Vložíte veškerou energii a myšlenky do svých zvolených hranic, ať už čtete knihu nebo sledujete svůj hněv - pak se v tomto vyloučení věc, na kterou se soustředíte, posiluje, vyživuje. Zde tedy musíme pochopit povahu povědomí: Musíme pochopit, o čem mluvíme, když používáme slovo uvědomění. Nyní si můžete být vědomi konkrétní věci, nebo si být vědomi toho konkrétního jako součást celku. To samo o sobě má velmi malý význam, ale když vidíte součet, pak ten konkrétní má vztah k celku. Pouze v tomto vztahu má konkrétní svůj správný význam; není to tak důležité, není to přehnané. Skutečná otázka tedy zní: vidí člověk celkový životní proces nebo se soustředí na konkrétní, a tím mu chybí celé životní pole? Uvědomit si celé pole znamená vidět také konkrétní, ale zároveň pochopit jeho vztah k celku. Pokud jste naštvaní a chcete ukončit tento hněv, poté soustředíte pozornost na hněv a celek vám uniká a hněv se posiluje. Vztek ale souvisí s celkem. Když tedy oddělíme partikulární od celku, konkrétní způsobí vlastní problémy.
Originální text:
Krishnamurti: Awareness is not a commitment to something. Awareness is an observation, both outer and inner, in which direction has stopped. You are aware, but the thing of which you are aware is not being encouraged or nourished. Awareness is not concentration on something. It is not an action of the will choosing what it will be aware of, and analysing it to bring about a certain result. When awareness is deliberately focused on a particular object, as a conflict, that is the action of will which is concentration. When you concentrate – that is, put all your energy and thought within your chosen frontiers, whether reading a book or watching your anger – then, in this exclusion, the thing you are concentrating upon is strengthened, nourished. So here we have to understand the nature of awareness: We have to understand what we are talking about when we use the word awareness. Now, you can either be aware of a particular thing, or be aware of that particular as part of the total. The particular by itself has very little meaning, but when you see the total, then that particular has a relationship to the whole. Only in this relationship does the particular have its right meaning; it doesn’t become all-important, it is not exaggerated. So the real question is: does one see the total process of life or is one concentrated on the particular, thus missing the whole field of life? To be aware of the whole field is to see also the particular, but, at the same time, to understand its relationship to the whole. If you are angry and are concerned with ending that anger, then you focus your attention on the anger and the whole escapes you and the anger is strengthened. But anger is interrelated to the whole. So when we separate the particular from the whole, the particular breeds its own problems.