Dalo by se říct, že při poznání, čím ve skutečnosti je, je tady úžas, obdiv, kdy rozum zůstane v úžasu stát.
No to by se nedalo říct, dokonce ani při nějakém poznání ega...
Dalo by se říct, že při poznání, čím ve skutečnosti je, je tady úžas, obdiv, kdy rozum zůstane v úžasu stát.
je tady úžas, obdiv, kdy rozum zůstane v úžasu stát.
Jana píše:honzam píše: Je aktivní ženská nebo mužská polarita? To je přece základní otázka fungování světa. Sám v tom teď nemám jasno.
Když je patriarchát, tak ženská, když je matriarchát tak mužská.
A když ani jedno, tak je to vyrovnané, všechno si dělá to svoje.
Patriarchát a matriarchát | RPM č. 9
Slovo patriarchát vzniklo z řeckých výrazů patria (ve významu rodina) a archy (ve významu vláda). V obecném slova smyslu označuje formu společenské struktury, pro niž je charakteristická vedoucí úloha muže (otce) a dědická posloupnost v mužské linii. Může též označovat vládnoucí skupinu starších mužů, kteří mají v daném společenství rozhodující slovo. Antropologie definuje patriarchát poměrně úzce, a to jako společnost, v níž muži představují dominantní prvek ve veřejném politickém životě. Teoretikové genderu často užívají termínu patriarchát k označení stavu, kdy si muži osobují právo zaujímat dominantní pozici ve všech oblastech života. Pro tuto situaci však existuje vhodnější anglický termín “andrarchy”. V obecnějším, zjednodušeném významu patriarchát označuje nerovné postavení mužů a žen ve společnosti, kdy muži ovládají a vykořisťují ženy buď ekonomicky, nebo společensky. Feministické chápání významu slova patriarchát se vztahuje k fungování velkých společenských systémů. Východiskem je, že většina moderních společností je založena na nerovnosti mezi muži a ženami. Jedním ze základních cílů feministického hnutí je tuto situaci změnit a dosáhnout genderové rovnosti.
Matriarchát naproti tomu označuje takovou tradici nebo způsob uspořádání společnosti, kdy rozhodovací moc leží v rukou skupiny starších žen a rodové jméno a dědická práva přecházejí automaticky z matky na dceru. Členové širší rodiny se rovněž identifikují v závislosti na příbuzenském vztahu v ženské rodové linii. V současné době tradičně matriarchální společnosti neexistují. Doposud se podařilo objevit dva kmeny, které vykazovaly prvky matriarchátu. V obou případech se však jednalo o velmi primitivní společenství.
Antropolog Donald Brown tento poznatek generalizuje a do seznamu „lidských univerzalit“1, který vypracoval, zahrnuje i dominantní pozici mužů v politickém a veřejném životě společenství.2 Feministka Joan Bamberger rovněž připouští, že historické prameny neobsahují žádné spolehlivé důkazy o nějaké rozvinuté společnosti, v níž by dominovaly ženy.3 Tento názor nesdílí například Riane Eisler. Na základě archeologických nálezů a pomocí alternativní interpretace historických událostí se snaží dokázat, že v prehistorických dobách měly ženy ve společnosti mnohem silnější postavení než dnes. Jako příklad uvádí mínójskou Krétu. Riane Eisler však nepoužívá termín matriarchát, a to kvůli jeho negativním konotacím. Stejně jako patriarchát totiž naznačuje nadřazené postavení jedné skupiny lidí nad druhou. Proto dává přednost termínu partnerská společnost4. Takzvanou “neexistenci” společností, v níž by ženy měly rovné, případně výsadní postavení, vysvětluje Riane Eisler tak, že muži-vědci vykládají historii způsobem, který pouze potvrzuje dnes převládající ideologii přirozenosti mužské dominance.
Mezi prvními se za myšlenku někdejší existence matriarchálních společností postavili antropologové J. J. Bachofen5 a Lewis Morgan6. Předpoklad, že v historii existovala společenství založená na praktickém uplatňování matriarchátu, vychází ze tří pramenů: z existence společností, v nichž převážně ženy zajišťují základní životní potřeby jejich členů; z existence takzvaně matrilineárních společností, v nichž se rodová posloupnost sleduje v ženské linii; z mytologie naznačující nadvládu žen ve starověku. Přes veškeré snahy o nalezení důkazů, které by podpořily nebo vyvrátily tyto domněnky, však doposud nebyla otázka existence či neexistence matriarchálních společenství uspokojivě zodpovězena.
honzam píše:Jana píše:honzam píše:Jana píše:Tu rozlišnost rozehrává mysl. Bez ní je to statické nerozdělené.
Ta odlišnost je jednoznačně popsaná.
Přesně tak. A popisuje ji zase mysl.
A mysl jako aktivní složka člověka je poháněna ženskou nebo mužskou polaritou?
honzam píše:Pak tu mám zásadní rozpor mezi hinduismem a zoroastrismem ohledně toho, co jsou dévové a co asurové.
Asurové jsou démoničtí protivníci bohů - dévů v indické mytologii.
Z důvodů že slovo asura je ve starších pasážích Rgvédu používáno v pozitivním významu ve smyslu „pán, vládce“ se tradičně předpokládá že asurové a dévové jsou původně dvě skupiny božstev, z nichž první byla později démonizována. Opačný vývoj podle tohoto názoru proběhl v perském zarathuštrismu, kde je příbuzné slovo ahura součástí jména nejvyššího boha Ahura Mazdy, zatímco jeho protivníci jsou nazýváni daévové.
...
https://cs.wikipedia.org/wiki/Asura
Jana píše:Ovšem sama existence - Bytí (SČA) je bezpohlavní. Ona i ta energie Krista je bezpohlavní. Dokonce i osvícená Matka Mysl je bezpohlavní.
vostalpetr píše:Proč bych nemohl bejt směšný ???
Já nedržím žádnou pozu jako ty,
já dokonce mohu bejt i vulgární, nasranej a neštatnej a třeba i štastnej a soucitnej a pokornej,
akoráte se z toho jaksi neposeru...
honzam píše:Jana píše:honzam píše: Je aktivní ženská nebo mužská polarita? To je přece základní otázka fungování světa. Sám v tom teď nemám jasno.
Když je patriarchát, tak ženská, když je matriarchát tak mužská.
A když ani jedno, tak je to vyrovnané, všechno si dělá to svoje.
Takže Jin a Jang fungují jako matriarchát a tygřici (Jin) slouží draci (Jang). To se mi moc nezdá.
honzam píše:Jana píše:Ovšem sama existence - Bytí (SČA) je bezpohlavní. Ona i ta energie Krista je bezpohlavní. Dokonce i osvícená Matka Mysl je bezpohlavní.
Jenže Kristus je Otec.
Jana píše:Tyto dvě energie jsou odlišné,
Jana píše:honzam píše:Jana píše:Ovšem sama existence - Bytí (SČA) je bezpohlavní. Ona i ta energie Krista je bezpohlavní. Dokonce i osvícená Matka Mysl je bezpohlavní.
Jenže Kristus je Otec.
Ano, je bezpohlavní Otec všeho, co existuje.
honzam píše:Jana píše:honzam píše:Jana píše:Ovšem sama existence - Bytí (SČA) je bezpohlavní. Ona i ta energie Krista je bezpohlavní. Dokonce i osvícená Matka Mysl je bezpohlavní.
Jenže Kristus je Otec.
Ano, je bezpohlavní Otec všeho, co existuje.
Otec nemůže být bezpohlavní. Dejme tomu ještě Stvořitel, ale Otec je muž.
Alaja píše:honzam píše:Jana píše:honzam píše:Jana píše:Ovšem sama existence - Bytí (SČA) je bezpohlavní. Ona i ta energie Krista je bezpohlavní. Dokonce i osvícená Matka Mysl je bezpohlavní.
Jenže Kristus je Otec.
Ano, je bezpohlavní Otec všeho, co existuje.
Otec nemůže být bezpohlavní. Dejme tomu ještě Stvořitel, ale Otec je muž.
Třeba se ten otec rozmnožuje pučením..... ....ale to pak vznikají stejné objekty, se stejným pohlavím, se stejnými vlastnostmi....
Nepohlavní rozmnožování
Nepohlavní rozmnožování je biologický proces, kterým rodičovský organismus produkuje své klony - geneticky identické organismy. Obvykle se bere jako charakteristický pro nižší organismy.
U mnoha vyšších organismů (např. vyšších rostlin) je ale brán jako regulérní alternativa pohlavnímu rozmnožování a je často člověkem hojně využíván v zemědělství a různých biotechnologických oborech. Mnoho druhů vyšších rostlin je dobře uzpůsobeno k nepohlavnímu rozmnožování. Rostliny jej používají jako prostředek ke zvýšení své konkurenceschopnosti a vytlačování konkurenčních druhů, protože toto rozmnožování je relativně velmi rychlé a efektivní. Přirozené nepohlavní rozmnožování se objevuje i u velmi časných zárodků vyšších živočichů včetně člověka, kdy jeho produktem jsou jednovaječná dvojčata, případně trojčata.[1] [2]
Typy nepohlavního rozmnožování
binární dělení - klasické u jednobuněčných organismů (bakterie, prvoci, jednobuněčné řasy), které se rozdělí na dvě buňky.
fyziparie - množení dělením těla vícebuněčného organismu (láčkovci, ploštěnci). může jít o regeneraci po zranění i o cílený rozpad.
gemiparie (pučení) - je charakteristické pro žahavce, mechovky, pláštěnce, ale také např. kvasinky. Jde o proces, kdy nový organismus „vypučí“ - vyroste ze starého a poté se od něj oddělí.
vegetativní rozmnožování - tento pojem se používá zejména u vyšších rostlin - týká se situace, kdy rostlina dokáže zregenerovat z části svého těla celý organismus. Někdy však rostliny dokonce přímo vytváří orgány a útvary, které slouží k vegetativnímu rozmnožování a snadnějšímu ovládnutí většího prostoru, např.: jahodník (šlahouny), kalanchoe (viviparie - viz obrázek) kyčelnice cibulkonosná (falešné cibulky v paždí listů) či česnek kuchyňský (stroužky).
apomixie - vznik semene nepohlavní cestou
polyembryonie - pravidelně (např. pásovec) nebo výjimečně (např. člověk)
Vyšší rostliny vs. složitější živočichové
Rostliny obecně mají vysokou regenerační schopnost a jejich nediferencované buňky z dělivých pletiv si i u starých rostlin uchovávají neporušenou totipotentní schopnost v mnohem větší míře, než je tomu u složitějších živočichů, což umožňuje drtivou většinu z nich levně vegetativně množit minimálně v laboratorním prostředí. (viz rostlinné explantáty). U složitějších živočichů lze takto pracovat zpravidla pouze do úrovně embrya a náklady, které jsou s těmito postupy spojeny, jsou značně vyšší.
Výhody a nevýhody
Výhodou nepohlavního rozmnožování je jeho vyšší rychlost a efektivita. Nevýhodou je uniformita potomstva, které má tendence reagovat naprosto stejně na působení různých pozitivních i negativních faktorů. V zemědělství u klonovaných rostlin je např. velice negativně vnímána shodná specifická citlivost všech jedinců z populace klonů vůči chorobám. Znamená to, že pokud se objeví patogen, který napadá určitou populární odrůdu pocházející z jednoho rodiče (nebo několika málo blízce příbuzných rodičů) - může zlikvidovat úrodu v celostátním nebo dokonce celokontinentálním měřítku (jako se tomu stalo v 90. letech, kdy se ve Střední Americe objevil virus, který během několika týdnů zlikvidoval drtivou většinu banánovníkových plantáží).
https://cs.wikipedia.org/wiki/Nepohlavn ... %A1n%C3%AD
Podstatné je, že to je Otec a proto muž.
vostalpetr píše:No jo, to je argument...
Mám taky jeden, běž do prdele píčo blbá...
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 63 návštevníků